Pozostałe zmiany

Zmiany ogólne

Zmiany z najnowszej wersji 1.5.3:
  • Pojawił się nowy rodzaj terenu - Wyżyny. Jest on terenem rodzimym dla jednostek z Wrót Żywiołów. Dodano też wiele nowych dekoracji związanych z tym rodzajem terenu.
  • Zmieniona została mechanika działania umiejętności drugorzędnej Odporność na magię. Obecnie zmniejsza ona moc wrogiego bohatera. Na kolejnych poziomach zmniejsza ją kolejno o 10%/20%/30%. Podobnie zmodyfikowane zostały artefakty zwiększające odporność, a także specjalizacja Thorgrima. Umiejętność zawsze dodatkowo zmniejsza o 1, ale wartość mocy nie może być mniejsza niż 1. Jeśli zatem wrogi heros ma moc na poziomie 10, bohater dysponujący odpornością na kolejnych poziomach zaawansowania obniży ją do 8,7,6.
  • Dodany został Edytor szablonów map losowych, dzięki któremu można określać jak dokładnie mapa losowa ma być generowana.
  • Można wymieniać zaklęcia w Gildii magów, koszt wymiany kosztuje: poziom zaklęcia*2 w kryształach, klejnotach, siarce i rtęci + 1000 złota. Można dokonać jednej wymiany na turę. Nowe zaklęcie zostaje wylosowane.
  • Zaklęcia "Ochrona przed magią ognia/powietrza/wody/ziemi" zostały wzmocnione - na poziomie bazowym i podstawowym zmniejszają obrażenia od czarów danej szkoły o 50% (było 30%), a zaawansowanym i mistrzowskim o 75% (było 50%). Jednocześnie SI nie będzie tak chętnie ich rzucała.
  • Zaklęcie Armageddon zadaje mniejsze obrażenia - 40 obrażeń za punkt mocy bohatera, a nie 50.
  • Dwupolowe istoty mogą cofać się o jedno pole.
  • Można odmówić nauczenia się umiejętności w Chatce wiedźmy i od Uczonego (który po takiej odmowie wszakże zniknie).
  • Dodano przycisk, który umożliwia wykonanie ataku wręcz niezablokowanym strzelcom, zaś konwencjonalnego ataku Harpiom.
  • Kula przeciwstawienia i Płaszcz odwrócenia są domyślnie zablokowane.
  • Zdarzenia na wodzie nie są aktywowane gdy bohater korzysta z Chodzenia po wodzie lub Lotu.
  • Dodano 'kolorowe' portale morskie (4).
  • Bohaterowie każdego miasta mają teraz cztery obrazy na mapie i w bitwie w zależności od klasy i płci bohatera; dodano dwa brakujące obrazy na mapie i w bitwie do każdego miasta.
  • Jeziora nie są już animowane.
  • Korzystając z edytora map można ustawić by mapa była typem Areny, wówczas bohaterowie mają (niemal) nieograniczony ruch, nie widzą armii wrogich herosów, a także widzą warunki wszystkich misji, bez potrzeby odwiedzania obiektów. W czasie starcia stale widoczne są ich portrety i statystyki. Po wygranej/przegranej na mapie nie wyświetlają się animacje, a także wyniki mapy. Bohaterowie mogą uciekać/kapitulować nie posiadając miasta.
Najważniejsze zmiany:
  • Pojawił się efekt pecha. Jego wywołanie sprawia, że jednostka zada przeciwnikowi tylko połowę obrażeń.
  • Miasta z wybudowanym fortem zawsze mają wybudowany siedlisko poziomów 1 i 2.
  • Bohaterowie zaczynają z maksymalną domyślnie ustawioną liczbą oddziałów.
  • Wolnostojące siedliska kumulują swój przyrost.
  • Umiejętność "Odkrywanie" zapewnia teraz bonus do widoczności +3 na poziomie zaawansowanym i +5 na eksperckim.
  • Nekromancja została osłabiona o połowę. Oznacza to nie tylko, że po bitwie można dzięki niej ożywić 5, 10, 15% poległych jednostek, ale też bonus do nekromancji z tytułu posiadania artefaktów, czy Nekromatronu został podobnie obniżony.
  • Można z poziomu edytora ustalić, czy mogą pojawiać się tygodnie i miesiące stworów. Na mapach losowych są domyślnie zablokowane.
  • Doszedł nowy kolor ruchu bohatera - czerwony, który pojawia się po wyczerpaniu wszystkich posiadanych przez herosa punktów ruchu. Pokazuje na jak duży dystans może przemieścić następnego dnia.
  • Wieżyczki fortyfikacji ignorują obronę celu.
  • Zostały dodane nowe rozmiary map. H - Huge (180x180 pól), XH - eXtra Huge (216x216 pól) i G - Gigant (252x252 pola).
  • Dodano nowe warunki zwycięstwa - przetrwanie określonego czasu oraz zabicie wszystkich stworów na mapie.
Nowe możliwości i usprawnienia:
  • Zostało dodanych wiele nowych grafik przeszkód. Niektóre z istniejących zostało zmodyfikowanych. Grafiki przedstawiające wodne przeszkody nie mogą już być umieszczane na lądzie. Istnieją przeszkody, które nie pojawiają się na liście w edytorze, ale twórcy wykorzystali je w niektórych mapach skąd można je przekopiować.
  • Wygląd miast, podobnie jak w HoMM IV, odzwierciedla stopień rozwoju fortyfikacji. Budowa cytadeli i zamku zmienia wygląd miast, który również został zmodyfikowany tak, by bardziej przypominać budynki.
  • Dodano nowe modele statków. Są one budowane w Przystani i Wrotach żywiołów. W wolno stojących stoczniach można wykupić jeszcze jeden model statku. Bohaterowie mogą startować na okręcie, jest tak w wypadku tych uwolnionych z morskich więzień i rekrutowanych w nawodnej karczmie.
  • Na mapach losowych, jeśli są bez wody, blokowane są artefakty powiązane z nawigacją, możliwość wylosowania tej umiejętności, a bohaterowie ze specjalizacją w nawigacji są podmieniani na szczury lądowe. Gem zaczyna grę z zaklęciem "Błogosławieństwo" zamiast "Przyzwania Okrętu".
  • Na mapach losowych nie można umieszczać sanktuariów, które zastąpiły gildie najemników. Na jedną strefę przypadać może maksymalnie pojedynczy obelisk. Pojawia się na nich zamiast Fortu na Wzgórzu - Drewniany fort.
  • Każdy z monolitów zyskał nazwę, niektóre z nich są dziwne.
  • Zniesiono limit niektórych obiektów przygody na mapie. Są to kopalnie i siedliska. Nadal jednak takie limity obowiązują w wypadku takich lokacji, jak te które wzmacniają bohatera, czy też garnizonów.
  • W opcjach mapy można określić ilość kolumn w panelu obiektów, a także określić ich szerokość w pikselach.
  • Zmieniono grafikę Fabryki machin wojennych.
  • Odwiedzając lokację "Zwłoki" nie można znaleźć przy nich potężnego artefaktu, a jedynie skarb, lub pomniejszy artefakt.
  • Kajdany wojny działają wtedy gdy dochodzi do starcia między dwójką bohaterów.
  • Order męstwa nie zapewnia już jednostkom odporności na czary umysłu.
  • Miecz anielskiego sojuszu zapewnia brak negatywnej premii do morale z tytułu jednostek z różnych frakcji dla wszystkich istot z frakcji dobrych i neutralnych. Dodano więc Wrota żywiołów i Przystań.
  • Poprawiono opisy niektórych artefaktów. W tych, które zwiększają mobilność bohatera podano o ile punktów ruchu dokładnie to robią, a zmniejszających koszty kapitulacji o ile % zmniejszają.
  • Księgi magii zawierają tylko te czary, które są niezablokowane. Jeśli na przykład zablokowany na mapie zostanie "Miejski portal" wówczas po znalezieniu Księgi magii ziemi dalej niemożliwe będzie jego rzucenie.
  • Zaklęcia "Chodzenie po wodzie", "Lot", "Wrota wymiarów" nie pozwalają już na unikanie walk ze strażnikami. W wypadku wrót wymiarów kursor pokaże, że stąpnięcie na dane pole oznacza konfrontację.
  • Przy rzucaniu "Wrót wymiarów" i "Zniszczenia okrętu" gra zaciemni obszar na jaki nie mogą być rzucone.
  • Zmieniono grafikę "Implozji".
  • Zaklęcie "Pogromca" już od poziomu podstawowego zapewnia premię także przeciwko Wężom morskim i Haspidom.
  • Wrota żywiołów (siedlisko) zwiększają przyrost każdego spośród dostępnych w nich żywiołaków.
  • Jednostki przywołane, lub poświęcone nie mogą zostać ożywione za pomocą nekromancji.
  • Uniwersytety nie nauczają już nekromancji. W zamian wykładają Europeistykę.
  • Dodano przycisk umożliwiający wymianę między bohaterem w garnizonie miasta, a tym miasto odwiedzającym.
  • Kartografowie bardziej się cenią. Za każdą z map pokazujących powierzchnię, teren podziemny, wodę inkasują 10 000 złota, a nie 1 000.
  • Liczba aniołów możliwych do uwolnienia w Tarasie gryfów została obniżona o 1 i wynosi od 1 do 4.
  • Nowe jednostki zostały dodane do tablicy wyników.
  • Dodano możliwość podejrzenia ostatniego ruchu przeciwnika (jeżeli w zasięgu naszego widzenia).
  • W grze wyświetli się przedział stworów w wypadku, zamiast takich określeń jak grupa, mnóstwo, legion.
  • Dodano nowe grafiki pokazujące efekty strzałów niektórych jednostek, np. Tytanów, lub Mnichów.
Poprawione błędy:
  • Jednostki neutralne (niekontrolowane przez gracza) mogą mieć efekt szczęścia. Pechu zresztą też.
  • Zostały poprawione błędy związane z umiejętnością "Płatnerstwo" i czarem "Tarcza powietrza", które sprawiały, że jednostki otrzymywały dodatkowe obrażenia od wieżyczek zamkowych. Teraz są one oczywiście zmniejszane.
  • Bonus za walkę na terenie ojczystym nie jest przyznawany istotom z Lochu za walkę w podziemiach, a jedynie na terenie podziemnym. Jednostki innych frakcji otrzymują premię na terenach podziemnych tak jak i nadziemnych.
  • Nie można już posiadając oddziału czarodziejskich smoków i jednostek rzucających czary rzucać czarów tych drugich za pomocą księgi zaklęć tych pierwszych.
  • Zaklęcie "Zapomnienie" na poziomie zaawansowanym nie jest już czarem grupowym.
  • Poprawiono błąd związany ze sprzedażą artefaktów po zawyżonych cenach jeśli ich liczba w sakwie przekroczyła 6.

Zamek

  • Zamiast Sir Mullicha można wynająć Lorda Haarta. Mullich został domyślnie zablokowany ze względu na zbyt potężną specjalizację zaś jego portret został poprawiony.
  • Wygląd pikinierów i halabardników został poprawiony.

Bastion

  • Domyślna liczba elfów w startowej armii bohaterów została obniżona z 3-6 do 2-4.
  • Uland zaczyna z mądrością na poziomie podstawowym, a nie zaawansowanym.

Forteca

  • Ołtarz życzeń, Srebrny pawilon wraz z ulepszeniem, Świątynia obłoków wraz z ulepszeniem nie wymagają już Gildii magów 1 poziomu i Wieży magów.
  • Srebrny pawilon wraz z ulepszeniem wymaga Ołtarza życzeń.
  • Ulepszony ołtarz marzeń wymaga nadal Gildii magów 1 poziomu.
  • Koszty budowy Odlewni golemów, a także ulepszenia zostały obniżone w złocie do 1 500 z 2 000.
  • Koszt budowy Wieży magów został zmniejszony w złocie z 2 500 do 2 000.
  • Koszt budowy Ołtarza marzeń został zmniejszony w złocie z 3 000 do 2 500.
  • Koszt budowy ulepszonej Świątyni obłoków został zmniejszony w złocie z 25 000 do 20 000.
  • Domyślna liczba Kamiennych gargulców w startowej armii bohaterów została podniesiona z 3-5 do 5-7.
  • Domyślna liczba Kamiennych golemów w startowej armii bohaterów została podniesiona z 2-3 do 4-5.

Inferno

  • Wyświetlanie się ifrytów na mapie zostało poprawione.
  • Ulepszony piekielny dół nie wymaga już Gildii magów poziomu 2, wystarczy 1.
  • Koszt budowy Chmur siarki został zmniejszony w siarce z 5 do 4, by zmniejszyć rozmiary krakowskiego smogu.
  • Koszt budowy ulepszonej Sali grzechów został zmniejszony w rtęci z 5 do 4.
  • Koszt budowy ulepszonej Psiarni został zmniejszony w siarce z 5 do 4.
  • Można dokładniej celować strzałami magogów. Aby to zrobić należy kliknąć na oddział stworów LPM, lub nacisnąć G. Jednak tylko bezpośrednie ataki potworów zadadzą obrażenia celom odpornym na ogień.
  • Arcydiabły obniżają szczęście wrogiej armii o 2, a nie 1 jak wprzódy.
  • Domyślna liczba impów w startowej armii bohaterów została podniesiona z 15-25 do 20-30.
  • Siedlisko czartów otrzymało animację.

Nekropolia

  • Wyświetlanie się kościejów na mapie zostało poprawione.
  • Koszt budowy ulepszonego Grobowca dusz został zmniejszony w rtęci z 5 do 4.
  • Koszt budowy Mauzoleum został zmniejszony w rudzie z 10 do 5, a siarce z 10 do 4.
  • Koszt budowy ulepszonego Mauzoleum został zmniejszony w siarce z 5 do 4.
  • Można dokładniej celować strzałami liszy i arcyliczy. Aby to zrobić należy kliknąć na oddział stworów LPM, lub nacisnąć G. Jednak tylko bezpośrednie ataki potworów zadadzą obrażenia celom nieżyjącym (nieumarli, konstrukty, żywiołaki i gargulce).
  • Bohater Galthran został domyślnie zablokowany ze względu na balans. Zastępuje go znajomy z HoMM II wampir Ranloo.



Loch

  • Domyślna liczba troglodytów w startowej armii bohaterów została obniżona z 30-40 do 20-30.
  • Domyślna liczba harpii w startowej armii bohaterów została zwiększona z 4-6 do 6-8.
  • Deemer zaczyna z Odkrywaniem na poziomie podstawowym, a nie zaawansowanym.
  • Harpie nie wracają już po oplątaniu przez atak drzewców/entów.
  • Obserwatorzy i Złe oczy mają nową animację śmierci. Jest dostępna jednak gdy oddział zostanie wybity w wyniku zaklęcia, lub niektórych ataków dystansowych.
  • Poprawiono animację śmierci chimer i mantykor a także ich widok pośmiertny.

Twierdza

  • Wygląd orków i uruków został poprawiony.
  • Portret Veya został zmieniony.
  • Budowa Groty cyklopów nie wymaga już kryształów (wymagała 20). Za to budowa ulepszenia wymaga 10, a nie wymagała.

Cytadela

  • Domyślna liczba gnolli w startowej armii bohaterów została zwiększona z 10-20 do 15-25.
  • Domyślna liczba ważek w startowej armii bohaterów została zwiększona z 2-4 do 3-4.
  • Poprawiono grafikę martwych gnolli.

Wrota żywiołów

  • Widać już jakie dokładne obrażenia zadadzą "Magiczna strzała" Ciele i "Ognista ściana" Luny.
  • Przyrost ognistych ptaków i feniksów został obniżony z 2 do 1.
  • Dodano nowy budynek hordy - Sanktuarium popiołów. Zwiększa ono przyrost ww. jednostek o 1. Kosztuje 5 000 złota i 5 rtęci. Wymaga oczywiście Wiru ognia.
  • Koszt Wiru ognia został podniesiony w złocie z 10 000 do 15 000, a rtęci z 10 do 20.
  • Poprawiono wyświetlanie się ulepszonego Wiru ognia.
  • Poprawiono odgłosy wydawane przez ognistego ptaka, teraz nadążają za ptaszyskiem.
  • Odporność na magię ognia ognistego ptaka obniżono ze 100% do 50%.
  • Budowa ulepszonej Magicznej latarni wymaga Magicznej uczelni.
  • Świetlista zorza pozwala uczyć się zaklęć wedle poziomu rozbudowy Gildii magów w mieście.
  • Koszt żywiołaków umysłu został podniesiony z 750 do 950 złota.
  • Koszt żywiołaków magii został podniesiony z 800 do 1250 złota.
  • Koszt ognistych ptaków został podniesiony z 1 500 do 2 000 złota.
  • Koszt feniksów został podniesiony w złocie z 2 000 do 3 000.
  • Poprawiono animację żywiołaków umysłu.
  • Poprawiono portret Luny.

Neutralne

  • Poprawiono zestaw dźwięków wydawanych przez rozbójników. Już mają własny i nie muszą pożyczać od gremlinów.
  • Zmieniono wygląd miniatury trolli.
  • Błękitne smoki, kryształowe smoki, rdzawe smoki, czarodziejskie smoki zostały zaklasyfikowane jako jednostki 7 poziomu, ale nie mogą być wylosowane. Ich standardowa ilość na mapie przygód została podniesiona - błękitnych, rdzawych i kryształowych z 1 do 1-3, a czarodziejskich z 1-2 do 1-3.