Pozostałe zmiany

Zmiany ogólne

Zmiany z najnowszej wersji 1.7:
  • Stajnie dodają teraz 300 pkt ruchu (było 400).
  • Silni pokonani bohaterowie nie pojawiają się już w tawernie dopóki dostępni są inni.
  • Siła działania Namiotu medyka zwiększyła się. Wynosi 20-25/40-50/60-75/80/100 w zależności od znajomości umiejętności Pierwsza Pomoc
  • Zaklęcia Portal Miejski i Wrota Wymiarów nie pojawiają się nigdy w gildii za pierwszym razem, ale pojawią się zawsze za trzecimi poszukiwaniami.
  • Zaklęcia Przywołanie Żywiołaków Ognia i Przywołanie Żywiołaków Ziemi sprowadzają na pole bitwy mniej żywiołaków - (2*moc za brak znajomości/podstawową, 2,5 zaawansowaną i 3*moc za mistrzowską (było 2/2/3/4)
  • Można przywoływać różne rodzaje żywiaków podczas bitwy.
  • Ściana ognia zadaje obrażenia w wysokości moc*15 (było 10)
  • Przearanżowano Edytor map, wprowadzając ogólne ozdoby, wydzielając siedliska, namioty/bramy/strażników i garnizony, a także specjalne tereny z obiektów przygody. Większość obiektów i ozdób wodnych można ustawiać na lądzie.
  • W wyniku zdarzeń/Puszek Pandory można zyskiwać, odzyskiwać, mieć ustawiane, tracić punkty ruchu.
  • Zwiększono możliwości edycji wielu obiektów. Da się ustalać umiejętności dostępne w uniwersytetach/akademiach, wybierać bonusy z ognisk, morskich znalezisk, szop, skrzyń, wózów. Określać nagrodę z piramid, artefakty do kupienia na czarnym rynku, do znalezienia w grobowcu wojownika, zwłokach, czego zażąda Drzewo wiedzy. Strażników opuszczonych kopalń. Ilość dżinnów nabitych w butelkę.
  • Można ustawiać dodatkowe warunki zdobycia artefaktu. I tak, można ustawić mu strażników, którzy losowani będą pośród różnych istot w losowej ilości, jednak tym większej im wyższej klasy jest artefakt. Zastosować warunek posiadania umiejętności mądrość, bądź dowodzenie, aż wreszcie wpłacenia kwoty (2 000 sztuk złota, 2 500 złota + 3 inne zasoby, 3 000 złota, 5 zasobów). Można wybrać losowo jedną z tych opcji, lub wybrać konkretne/ą.
  • Pojawiły się kolejne ozdoby, inne za to zniknęły. RIP Aretuzy
Najważniejsze zmiany:
  • Pojawił się nowy rodzaj terenu - Wyżyny. Jest on terenem rodzimym dla jednostek z Wrót Żywiołów. Dodano też wiele nowych dekoracji związanych z tym rodzajem terenu.
  • Pojawił się nowy rodzaj terenu - Pustkowie. Dodano też wiele nowych dekoracji związanych z tym rodzajem terenu.
  • Pojawił się efekt pecha. Jego wywołanie sprawia, że jednostka zada przeciwnikowi tylko połowę obrażeń.
  • Miasta z wybudowanym fortem domyślnie mają wybudowany siedlisko poziomów 1 i 2.
  • Bohaterowie zaczynają z maksymalną domyślnie ustawioną liczbą oddziałów.
  • Wolnostojące siedliska kumulują swój przyrost.
  • Wprowadzono wskazówki które mają być wyświetlane gdy celujesz w jednostkę, pokazując efekt czarów obrażeń, zaklęć leczenia, wskrzeszania oraz uzdrowienia w namiotach pierwszej pomocy, a także liczbę pozostałych strzałów dla stworów magicznych.
  • Dodana została nowa umiejętność- Zakłócenie. Zmniejsza ona moc czarów wrogiego bohatera. Na kolejnych poziomach zmniejsza ją kolejno o 10%/20%/30%. Wartość mocy nie może być mniejsza niż 1. Jeśli zatem wrogi heros ma moc na poziomie 10, bohater dysponujący odpornością na kolejnych poziomach zaawansowania obniży ją do 9,8,7.
  • Domyślnie zablokowana została umiejętność Odporność, a także związane z nią artefakty.
  • Bohaterowie startujący z Odpornością teraz zaczynają z Zakłócaniem
  • Umiejętność "Odkrywanie" zapewnia teraz bonus do widoczności +3 na poziomie zaawansowanym i +5 na eksperckim.
  • Specjalizacja w Odkrywaniu zapewnia bonus +1 do zasięgu ruchu za każdych 6 poziomów bohatera. Dotychczas bonus wynosił 5% do umiejętności za poziom.
  • Nekromancja została osłabiona o połowę. Oznacza to nie tylko, że po bitwie można dzięki niej ożywić 5, 10, 15% poległych jednostek, ale też bonus do nekromancji z tytułu posiadania artefaktów, czy Nekromatronu został podobnie obniżony.
  • Mistycyzm został wzmocniony i teraz na kolejnych poziomach zaawansowania zapewnia premię 5/10/15 do regeneracji many (było 1/2/3).
  • Finanse zostały wzmocnione i teraz na kolejnych poziomach zaawansowania zapewniają przychód 250/500/1 000 sztuk złota (było 125/250/500).
  • Dyplomacja działa inaczej. Sprawia że bohater musi zapłacić za cały oddział neutralny, a do jego armii przyłączy się jedynie ich procent związany z poziomem umiejętności
  • Logistyka została osłabiona. Teraz premia do ruchu wynosi 5/10/20%.
  • Umiejętność "Inteligencja" została osłabiona. Teraz bonus do puli punktów magii wynosi 20/35/50% (było 25/50/100%).
  • Można z poziomu edytora ustalić, czy mogą pojawiać się tygodnie i miesiące stworów. Na mapach losowych są domyślnie zablokowane.
  • Doszedł nowy kolor ruchu bohatera - czerwony, który pojawia się po wyczerpaniu wszystkich posiadanych przez herosa punktów ruchu. Pokazuje na jak duży dystans może przemieścić następnego dnia.
  • Wieżyczki fortyfikacji ignorują obronę celu.
  • Zostały dodane nowe rozmiary map. H - Huge (180x180 pól), XH - eXtra Huge (216x216 pól) i G - Gigant (252x252 pola).
  • Dodano nowe warunki zwycięstwa - przetrwanie określonego czasu oraz zabicie wszystkich stworów na mapie.
  • Dodany został Edytor szablonów map losowych, dzięki któremu można określać jak dokładnie mapa losowa ma być generowana.
  • Można wymieniać zaklęcia w Gildii magów, koszt zamiany kosztuje: poziom zaklęcia*2 w kryształach, klejnotach, siarce i rtęci + 1000 złota. Można dokonać jednej wymiany na turę. Nowe zaklęcie zostaje wylosowane, nie może być takie jak było wcześniej. Jeśli gracz nie chce aby wylosowany czar trafił do gildii może nie zaakceptować wymiany, wówczas proces zostaje wstrzymany. Dopiero w kolejnym dniu gracz może wymienianie powtórzyć. Zaklęcia które pojawiło się na miejsce starego nie można już zmienić. Dwa czary - Miejski portal i Wrota wymiarów pojawią się dopiero, lecz za to zawsze, wraz z czwartą zmianą zaklęć. Opcja ta działa wyłącznie na mapach powstałych po ukazaniu się wersji 1.5.
  • Dodano przycisk, który umożliwia wykonanie ataku wręcz niezablokowanym strzelcom, zaś konwencjonalnego ataku Harpiom.
  • Dwupolowe istoty mogą cofać się o jedno pole.
Nowe możliwości i usprawnienia:
  • Bohaterowie każdego miasta mają teraz cztery obrazy na mapie i w bitwie w zależności od klasy i płci bohatera; dodano dwa brakujące obrazy na mapie i w bitwie do każdego miasta.
  • Wygląd miast, podobnie jak w HoMM IV, odzwierciedla fakt budowy fortu, cytadeli lub zamku. Sam widok się zmienił aby odzwierciedlać fortyfikacje widoczne w ekranie miasta.
  • Dodano nowe modele statków. Są one budowane w Przystani i Wrotach żywiołów. W wolno stojących stoczniach można wykupić jeszcze jeden model statku. Bohaterowie mogą startować na okręcie, jest tak w wypadku tych uwolnionych z morskich więzień i rekrutowanych w nawodnej karczmie.
  • Na układance widać więcej rodzajów przeszkód.
  • Na mapach losowych, jeśli są bez wody, blokowane są artefakty powiązane z nawigacją, możliwość wylosowania tej umiejętności, a bohaterowie ze specjalizacją w nawigacji - Sylvia, Voy i Elmore są podmieniani na kolejno - Beatrice, Kinkerię i Dereka. W takim wypadku Gem zaczyna grę z zaklęciem "Błogosławieństwo" zamiast "Przyzwania Okrętu".
  • Odwiedzając lokację "Zwłoki" nie można znaleźć przy nich potężnego artefaktu, a jedynie skarb, lub pomniejszy artefakt.
  • Można odmówić nauczenia się umiejętności w Chatce wiedźmy i od Uczonego (który po takiej odmowie zniknie).
  • Kajdany wojny działają wtedy gdy dochodzi do starcia między dwójką bohaterów.
  • Order męstwa nie zapewnia już jednostkom odporności na czary umysłu.
  • Miecz anielskiego sojuszu zapewnia brak negatywnej premii do morale z tytułu jednostek z różnych frakcji dla wszystkich istot z frakcji dobrych i neutralnych. Dodano więc Wrota żywiołów i Przystań.
  • Kula przeciwstawienia i Płaszcz odwrócenia są domyślnie zablokowane.
  • Poprawiono opisy niektórych artefaktów. W tych, które zwiększają mobilność bohatera podano o ile punktów ruchu dokładnie to robią, a zmniejszających koszty kapitulacji o ile % zmniejszają.
  • Księgi magii zawierają tylko te czary, które są niezablokowane w danym scenariuszu. Jeśli na przykład zablokowany zostanie "Miejski portal" wówczas po znalezieniu Księgi magii ziemi niemożliwe będzie jego rzucenie.
  • Artefakty Rękawice Jeźdźca oraz Buty Szybkości zwiększają pulę punktów ruchu o kolejno 200 i 400 pkt (było 300/600).
  • "Ochrona przed magią ognia/powietrza/wody/ziemi" zostały wzmocnione - na poziomie bazowym i podstawowym zmniejszają obrażenia od czarów danej szkoły o 50% (było 30%), a zaawansowanym i mistrzowskim o 75% (było 50%). Jednocześnie SI nie będzie tak chętnie ich rzucała.
  • Zaklęcia "Chodzenie po wodzie", "Lot", "Wrota wymiarów" nie pozwalają już na unikanie walk ze strażnikami. W wypadku wrót wymiarów kursor pokaże, że stąpnięcie na dane pole oznacza konfrontację.
  • Przy rzucaniu "Wrót wymiarów" i "Zniszczenia okrętu" gra zaciemni obszar na jaki nie mogą być rzucone.
  • Zmieniono grafikę "Implozji".
  • Zaklęcie "Pogromca" już od poziomu podstawowego zapewnia premię także przeciwko Wężom morskim i Haspidom.
  • Zaklęcie Armageddon zadaje mniejsze obrażenia - 40 obrażeń za punkt mocy bohatera, a nie 50.
  • Zdarzenia na wodzie nie są aktywowane gdy bohater korzysta z Chodzenia po wodzie lub Lotu.
  • Wrota żywiołów (siedlisko) zwiększają przyrost każdego spośród dostępnych w nich żywiołaków.
  • Szybkość istot będących pod wpływem Spowolnienia wzrasta o 1.
  • Jednostki przywołane, lub poświęcone nie mogą zostać ożywione za pomocą nekromancji.
  • Uniwersytety nie nauczają już nekromancji. W zamian wykładają Europeistykę.
  • Dodano przycisk umożliwiający wymianę między bohaterem w garnizonie miasta, a tym miasto odwiedzającym.
  • Na mapach losowych nie pojawiają się sanktuaria, które zostały zastąpione przez gildie najemników. Na jedną strefę przypadać może maksymalnie pojedynczy obelisk. Pojawia się na nich zamiast Fortu na Wzgórzu - Drewniany fort.
  • Kartografowie bardziej się cenią. Za każdą z map pokazujących powierzchnię, teren podziemny, wodę inkasują 10 000 złota, a nie 1 000.
  • Liczba aniołów możliwych do uwolnienia w Tarasie gryfów została obniżona o 1 i wynosi od 1 do 4.
  • Nowe jednostki zostały dodane do tablicy wyników.
  • Dodano możliwość podejrzenia ostatniego ruchu przeciwnika (jeżeli w zasięgu naszego widzenia).
  • Dodano nowe grafiki pokazujące efekty strzałów niektórych jednostek, np. Tytanów, lub Mnichów.
  • Dla wszystkich standardowych losowych szablonów map do gry online wprowadzono limit 100 rund na czas trwania walki, po którym atakujący musi uciec, poddać się lub rozpocząć szybką walkę. Limit ten można zmienić w edytorze mapy i szablonu.
Edytor map:
  • Jak widać powyżej zostało dodanych wiele nowych grafik przeszkód.
  • Zniesiono limit niektórych obiektów przygody na mapie. Są to kopalnie i siedliska. Nadal jednak takie limity obowiązują w wypadku takich lokacji, jak te które wzmacniają bohatera, czy też garnizonów.
  • W opcjach mapy można określić ilość kolumn w panelu obiektów, a także określić ich szerokość w pikselach.
  • Każdy z rodzajów monolitów, a także portali wejścia/wyjścia zyskał wyróżniającą nazwę (niektóre z nich są dziwne).
  • Zostały rozbudowane możliwości chat proroków (chatek misji). Jako nowy warunek doszło przybycie po określonym terminie, a także reprezentowanie wybranej klasy bohaterów. Dodatkowo można tworzyć misje wielokrotne. Np. zamiast misji 'Za 10 kryształów otrzymasz 1 pkt obrony.' Za KAŻDE 10 kryształów otrzymasz 1 pkt obrony'. Dodatkowo w pojedynczej chacie może być wiele misji.
  • Dodano możliwość edycji skarbców. Dzięki temu można ustawić siłę strażników, w tym czy pojawią się ulepszone jednostki, a także zdecydować jakie artefakty są w danym obiekcie przechowywane.
  • Zwiększono możliwość edycji potworów. Istnieje możliwość zdecydowania się na ile oddziałów są podzielone, a także czy może pojawić się ulepszony oddział. Ponadto można precyzyjnie ustalić na ile są chętne dołączyć się do bohatera, w jakim procencie, a także czy mogą to zrobić tylko dla pieniędzy.
  • Korzystając z edytora map można ustawić by mapa była typem Areny, wówczas bohaterowie mają (niemal) nieograniczony ruch, nie widzą armii wrogich herosów, a także widzą warunki wszystkich misji, bez potrzeby odwiedzania obiektów. Po wygranej/przegranej na mapie nie wyświetlają się animacje, a także wyniki mapy. Bohaterowie mogą uciekać/kapitulować nie posiadając miasta.
Poprawione błędy:
  • Jednostki neutralne (niekontrolowane przez gracza) mogą mieć efekt szczęścia. Pechu zresztą też.
  • Zostały poprawione błędy związane z umiejętnością "Płatnerstwo" i czarem "Tarcza powietrza", które sprawiały, że jednostki otrzymywały dodatkowe obrażenia od wieżyczek zamkowych. Teraz są one oczywiście zmniejszane.
  • Bonus za walkę na terenie ojczystym nie jest przyznawany istotom z Lochu za walkę w podziemiach, a jedynie na terenie podziemnym. Jednostki innych frakcji otrzymują premię na terenach podziemnych tak jak i nadziemnych.
  • Nie można już posiadając oddziału czarodziejskich smoków i jednostek rzucających czary rzucać czarów tych drugich za pomocą księgi zaklęć tych pierwszych.
  • Zaklęcie "Zapomnienie" na poziomie zaawansowanym nie jest już czarem grupowym.
  • Poprawiono błąd związany ze sprzedażą artefaktów po zawyżonych cenach jeśli ich liczba w sakwie przekroczyła 6.

Zamek

  • Zamiast Sir Mullicha można wynająć Lorda Haarta. Mullich został domyślnie zablokowany ze względu na zbyt potężną specjalizację zaś jego portret został poprawiony.
  • Wygląd pikinierów i halabardników został poprawiony.

Bastion

  • Domyślna liczba elfów w startowej armii bohaterów została obniżona z 3-6 do 2-4.
  • Uland zaczyna z mądrością na poziomie podstawowym, a nie zaawansowanym.

Forteca

  • Ołtarz życzeń, Srebrny pawilon wraz z ulepszeniem, Świątynia obłoków wraz z ulepszeniem nie wymagają już Gildii magów 1 poziomu i Wieży magów.
  • Srebrny pawilon wraz z ulepszeniem wymaga Ołtarza życzeń.
  • Ulepszony ołtarz marzeń wymaga nadal Gildii magów 1 poziomu.
  • Koszty budowy Odlewni golemów, a także ulepszenia zostały obniżone w złocie do 1 500 z 2 000.
  • Koszt budowy Wieży magów został zmniejszony w złocie z 2 500 do 2 000.
  • Koszt budowy Ołtarza marzeń został zmniejszony w złocie z 3 000 do 2 500.
  • Koszt budowy ulepszonej Świątyni obłoków został zmniejszony w złocie z 25 000 do 20 000.
  • Domyślna liczba Kamiennych gargulców w startowej armii bohaterów została podniesiona z 3-5 do 5-7.
  • Domyślna liczba Kamiennych golemów w startowej armii bohaterów została podniesiona z 2-3 do 4-5.

Inferno

  • Wyświetlanie się ifrytów na mapie zostało poprawione.
  • Ulepszony piekielny dół nie wymaga już Gildii magów poziomu 2, wystarczy 1.
  • Koszt budowy Chmur siarki został zmniejszony w siarce z 5 do 4, by zmniejszyć rozmiary krakowskiego smogu.
  • Koszt budowy ulepszonej Sali grzechów został zmniejszony w rtęci z 5 do 4.
  • Koszt budowy ulepszonej Psiarni został zmniejszony w siarce z 5 do 4.
  • Można dokładniej celować strzałami magogów. Aby to zrobić należy kliknąć na oddział stworów LPM, lub nacisnąć G. Jednak tylko bezpośrednie ataki potworów zadadzą obrażenia celom odpornym na ogień.
  • Arcydiabły obniżają szczęście wrogiej armii o 2, a nie 1 jak wprzódy.
  • Domyślna liczba impów w startowej armii bohaterów została podniesiona z 15-25 do 20-30.
  • Siedlisko czartów otrzymało animację.

Nekropolia

  • Wyświetlanie się kościejów na mapie zostało poprawione.
  • Koszt budowy ulepszonego Grobowca dusz został zmniejszony w rtęci z 5 do 4.
  • Koszt budowy Mauzoleum został zmniejszony w rudzie z 10 do 5, a siarce z 10 do 4.
  • Koszt budowy ulepszonego Mauzoleum został zmniejszony w siarce z 5 do 4.
  • Można dokładniej celować strzałami liszy i arcyliczy. Aby to zrobić należy kliknąć na oddział stworów LPM, lub nacisnąć G. Jednak tylko bezpośrednie ataki potworów zadadzą obrażenia celom nieżyjącym (nieumarli, konstrukty, żywiołaki i gargulce).
  • Bohater Galthran został domyślnie zablokowany ze względu na balans. Zastępuje go znajomy z HoMM II wampir Ranloo.



Loch

  • Domyślna liczba troglodytów w startowej armii bohaterów została obniżona z 30-40 do 20-30.
  • Domyślna liczba harpii w startowej armii bohaterów została zwiększona z 4-6 do 6-8.
  • Deemer zaczyna z Odkrywaniem na poziomie podstawowym, a nie zaawansowanym.
  • Harpie nie wracają już po oplątaniu przez atak drzewców/entów.
  • Obserwatorzy i Złe oczy mają nową animację śmierci. Jest dostępna jednak gdy oddział zostanie wybity w wyniku zaklęcia, lub niektórych ataków dystansowych.
  • Poprawiono animację śmierci chimer i mantykor a także ich widok pośmiertny.
  • Wir many nie działa automatycznie; należy do niego wejść, aby doszło do podwojenia many.

Twierdza

  • Wygląd orków i uruków został poprawiony.
  • Portret Veya został zmieniony.
  • Budowa Groty cyklopów nie wymaga już kryształów (wymagała 20). Za to budowa ulepszenia wymaga 10, a nie wymagała.

Cytadela

  • Domyślna liczba gnolli w startowej armii bohaterów została zwiększona z 10-20 do 15-25.
  • Domyślna liczba ważek w startowej armii bohaterów została zwiększona z 2-4 do 3-4.
  • Poprawiono grafikę martwych gnolli.

Wrota żywiołów

  • Widać już jakie dokładne obrażenia zadadzą "Magiczna strzała" Ciele i "Ognista ściana" Luny.
  • Przyrost ognistych ptaków i feniksów został obniżony z 2 do 1.
  • Dodano nowy budynek hordy - Sanktuarium popiołów. Zwiększa ono przyrost ww. jednostek o 1. Kosztuje 5 000 złota i 5 rtęci. Wymaga oczywiście Wiru ognia.
  • Koszt Wiru ognia został podniesiony w złocie z 10 000 do 15 000, a rtęci z 10 do 20.
  • Poprawiono wyświetlanie się ulepszonego Wiru ognia.
  • Poprawiono odgłosy wydawane przez ognistego ptaka, teraz nadążają za ptaszyskiem.
  • Odporność na magię ognia ognistego ptaka obniżono ze 100% do 50%.
  • Budowa ulepszonej Magicznej latarni wymaga Ogrodu życia.
  • Świetlista zorza pozwala uczyć się zaklęć wedle poziomu rozbudowy Gildii magów w mieście.
  • Koszt żywiołaków umysłu został podniesiony z 750 do 950 złota.
  • Koszt żywiołaków magii został podniesiony z 800 do 1250 złota.
  • Koszt ognistych ptaków został podniesiony z 1 500 do 2 000 złota.
  • Koszt feniksów został podniesiony w złocie z 2 000 do 3 000.
  • Bohaterka Luna zwiększa siłę Ściany ognia o 25%, a nie 100%.
  • Poprawiono animację żywiołaków umysłu.
  • Poprawiono portrety Luny, Ciele i Gelare.

Neutralne

  • Poprawiono zestaw dźwięków wydawanych przez rozbójników. Już mają własny i nie muszą pożyczać od gremlinów.
  • Zmieniono wygląd miniatury trolli.
  • Błękitne smoki, kryształowe smoki, rdzawe smoki, czarodziejskie smoki zostały zaklasyfikowane jako jednostki 7 poziomu, ale nie mogą być wylosowane. Ich standardowa ilość na mapie przygód została podniesiona - błękitnych, rdzawych i kryształowych z 1 do 1-3, a czarodziejskich z 1-2 do 1-3.
  • Łańcuch piorunów Czarodziejskich smoków nie zadaje już obrażeń sojuszniczym oddziałom.