Horn of the Abyss

Horn of the Abyss jest fanowskim nieoficjalnym dodatkiem do Heroes of Might and Magic III. Jego historia sięga roku 2008 kiedy doszło do połączenia kilku projektów rosyjskich fanów, którzy postanowili zjednoczyć swe siły pod kierownictwem Docenta Picolana i hippocamusa. Zapowiedzi były obiecujące. Zespół miał dodać trzy nowe zamki - piracki Cove, krasnoludzki Kronverk oraz gotycki Cathedral, co jak na tamte czasy było niezwykle śmiałą deklaracją. Pojawiły się też wzmianki o alternatywnych ulepszeniach. Zapowiedzi ozdabiane były wieloma screenshotami, które - powiedzmy szczerze - również potrafiły przykuć oko fana serii.
Początkowo efektów pracy HotA Crew nie było widać prawie wcale, aż któregoś dnia doszło do wycieku roboczej wersji modyfikacji, tak zwanej "alfa". Mimo że paczka była chroniona hasłem, rozprzestrzeniła się niezwykle szybko. Co najważniejsze, potwierdziła ona, że zespół nie rzucał słów na wiatr i faktycznie dodał nowe miasto do gry. Niestety, wyciek alfy nie przyczynił się do przyspieszenia prac nad dodatkiem. Cała sytuacja została też bardzo negatywnie oceniona przez twórców HotA.
Gdy 31 grudnia 2011 roku ukazała się rosyjskojęzyczna wersja 1.0, zaskoczenie wśród fandomu było całkiem spore. Dodawała ona - teraz już oficjalnie - nowe miasto, co nie udało się dotychczas nikomu - w najlepszym wypadku modderom udawało się zamieniać jedno z istniejących na fanowskie. Oprócz tego dodatek wprowadzał nową, oryginalną kampanię. Zapoczątkował też tradycję umieszczania kolejnych odsłon Horn of the Abyss na Sylwestra. Wersje, które ukazywały się poza tym terminem zawierały mniej nowości, za to łatały błędy głównych wersji. Dopiero wersja 1.3 z 2014 roku zawierała tłumaczenie na angielski.

Każda nowsza odsłona coś dodawała. Przede wszystkim wspomniane nowe miasto, które wygląda jakby przy jego powstaniu pracował ten sam zespół co nad Odrodzeniem Erathii. Zostało ono oparte na znanej z M&M VIII Regnie. Wśród nowości znaleźć można także jednostki neutralne, artefakty, obiekty przygody i terenu, a także zmiany w balansie. Dodatek jest stabilny, liczba błędów jest niewielka co umożliwia grę przez internet.

Zgodnie z deklaracjami twórców wersja 1.0 dodawała Przystań. Po trzynastu latach (a trzech od czasu publikacji ostatniej wersji), 31 grudnia 2023, dosłownie kilka godzin przed północą, HotA Crew opublikowała długo wyczekiwaną HotA 1.7.0. Główną nowością była całkowicie nowa frakcja - Fabryka - łącząca w sobie cechy niesławnej Niebiańskiej Kuźni, stronnictwa czarodzieja z Heroes II oraz Akademii z Heroes IV. Wszystko to przyprószono dozą motywów steampunkowych. Fabryka otrzymała również dedykowaną jej kampanię złożoną z ośmiu map, skupioną wokół exodusu niziołków z ich rodzimego Eeofolu w kierunku Jadame - kontynentu znanego nam z Might and Magic VIII.

Oprócz powyższych przekazano graczom pierwszą oficjalną wersję Edytora Kampanii HotA (oczywiście wzbogaconą o nowe opcje), a Edytor Map doczekał się sporej aktualizacji organizacyjno-funkcjonalnej, która na pewno znajdzie aprobatę wśród mapmakerów.

Pisząc o aprobacie - nowa wersja została niezwykle ciepło przyjęta przez fanów na całym świecie, choć oczywiście nie zabrakło też sceptycyzmu purystów. Mimo wszystko, HotA Crew zapewne jeszcze nie powiedziała ostatniego słowa. Trzeba jednak przyznać, że zwolennicy początkowo planowanych Kronverku (frakcji krasnoludów) oraz Cathedral (inkwizycji) raczej nie będą mieli okazji do świętowania, gdyż jak pokazuje historia, twórcy modyfikacji położyli ogromny nacisk na zgodność z fabułą świata Might & Magic.