Opcje graficzne
Modyfikacja pozwala na zmianę rozdzielczości gry od standardowej 800x600 do 4000x4000 pikseli (zgodnie z możliwościami posiadanej karty graficznej oraz ekranu). Dokonać tego można poprzez wybranie odpowiedniej opcji w HD Launcherze (programie startowym HDmoda).
Zmiana wyświetlanej rozdzielczości na większą powoduje zwiększenie pola widzenia na mapie przygody, lecz nie wpływa to na zwiększenie samych grafik w grze. Menu głowne, ekran wczytywania, bitwy, przerywniki filmowe są pokazywane bez zmian w standardowych rozdzielczościach, w osobnych oknach.
Zmiany graficzne interfejsu wprowadzane są tylko wtedy, gdy rozdzielczość w pionie będzie wynosić 664 piksele lub więcej.
Więcej pikseli na ekranie nie zawsze musi się jednak przekładać na lepsze wrażenia wizualne. Zbyt wielka rozdzielczość może spowodować, że niektóre elementy graficzne (lub ich większość) staną się za małe, a przez to całkowicie nieczytelne i patrzenie na nie będzie męczące dla ludzkiego oka. Istnieje rozwiązanie tego problemu.
Opcja graficzna 32-bit True (stretchable) GDI (ustawiona jako domyślna) pozwala na rozciągnięcie grafik do wybranej rozdzielczości. Używa ona specjalnych filtrów, które w końcowym efekcie znacząco poprawiają grafikę (pomimo rozciągnięcia). Opcja ta pozwala połączyć wysokie rozdzielczości z usprawnieniami inferfejsu przy zachowaniu ogólnej czytelności gry.
HDmod oferuje następujące tryby graficzne:
- original (16-bit) - Bez zmian względem oryginalnego Heroes III
- 16-bit (auto switch) - Tryb pozwala na grę w oknie bez zmiany ustawień w Windowsie.
- 32-bit GDI - Pozwala na grę w 32 bitach w oknie, bez zmiany ustawień w Windowsie. Opcja ta znacznie spowalnia słabsze komputery wskutek konwersji 16 na 32 bity.
- 32-bit (stretchable) - Uruchamia grę w trybie 32 bitów i rozciąga ekran do każdej niestandardowej rozdzielczości. Używa konwersji 16 do 32 bitów, przez co gra traci na wydajności.
- 32-bit True - Pozwala uruchomić grę w 32 bitach bez żadnych konwersji jak w przypadku poprzednich trybów.
- 32-bit True (stretchable) GDI (domyślne) - Uruchamia grę w 32 bitach bez konwersji i rozciąga ekran do każdej niestandardowej rozdzielczości. Zalecany tryb z największą wydajnością i stabilnością przy dużym komforcie podczas rozgrywki.
Zaznaczenie opcji "Kursor systemowy" skutkuje użyciem windowsowego narzędzia do renderowania kursorów. W efekcie zwiększona zostanie płynność gry, a ikony kursora będą poddane drobnemu liftingowi. Na systemach Windows Vista lub nowszych, przy wyższych rozdzielczościach, nastąpi również powiększenie ikon kursora (w tym ikon-artefaktów).
Udźwiękowienie
Modyfikacja używa nowszych bibliotek Mss32.dll oraz Mp3dec.asi, co naprawia błędy związane z niespodziewanym wyłączeniem się gry na nowszych komputerach. Oprócz tego, muzyka odtwarzana jest w 44 kHz stereo (było 22 kHz mono), a dźwięki mogą być odgrywane jednocześnie, co odrobinę przyspiesza rozgrywkę (np. nie trzeba czekać aż motyw rozpoczęcia bitwy minie by wykonać jakąś akcję).